Web design 2017

Webbdesign är en bransch som är under ständig utveckling. Att använda färdiga mallar och ramverk har varit populärt en längre tid nu, men risken med detta är att det unika kan försvinna. Till slut ser alla hemsidor och webbplatser precis likadana ut och det är ju inget att eftersträva. Det gäller att hitta sin egen stil som webbdesigner och inte bara göra som alla andra.

Trender att hålla koll på

Ljusa färgteman och mycket så kallad white space och luftiga utrymmen har dominerat webbdesign ganska länge nu. Man kan kalla det för en minimalistisk design. Detta ser man dock mindre och mindre av och istället börjar mörkare färger träda fram på nätet. Man lämnar den tidigare så populära stilrena och platta designen och lämnar plats för gradienter, asymmetri, animationer och övergångar som gör hemsidorna mer levande. Att anpassa desktop-designen och göra den mer lik mobilvyer och appar är en annan sak som kommer mer och mer. Utfällbara menyer, stora klickytor och stora typsnitt gör webbplatser mer tillgängliga och fokus läggs mer och mer på innehållet och användarvänligheten.

En trend som är ihållande är användandet av så kallade parallaxa effekter. Parallax scrolling är en sådan metod inom webbdesign där bakgrund och förgrund flyttas i olika hastigheter när användaren scrollar. Detta ger hemsidan ett djup och är definitivt en trend som kommer att fortsätta vara populär under 2017.

Virtual Reality är en teknologi som förväntas bli verklighet även på webben. I reklamsammanhang passar detta utmärkt om man exempelvis vill visa upp produkter i 3D. Google är ett av de företag som redan börjat arbeta fram programmoduler som kan göra att VR-innehåll kan visas direkt på webben.

Utdaterad webbdesign

Flashanimationer var en gång i tiden väldigt trendigt inom webbdesign, men det är i princip helt utdött numera. Istället använder man sig av andra metoder, som exempelvis SVG (Scalable Vector Graphics) som är ett format för vektorgrafik baserat på XML som stödjer interaktivitet och animationer till 2D-bilder.

Avskalad och platt design är också på tillbakagång och istället ser man mer av strukturer, mönster, färgglada gradienter och skuggor. Inom webbdesign ansågs under en ganska lång period att ”less is more”, men det börjar faktiskt försvinna. Framförallt blev alla hemsidor oerhört lika varandra och som företag eller organisation vill man såklart sticka ut ur mängden.

Användandet av sidomenyer ser man också mindre av. Ofta har sidomenyerna inget riktigt syfte utan kan till och med stjäla fokus från det huvudsakliga innehållet. Trender i all ära, men att behålla originalitet i sin webbdesign och tänka praktiskt kommer man långt på.